Begeleiding en zorg - VO

 

Mentoren, leraarondersteuners en vakdocenten 

De mentor heeft een spilfunctie wat betreft de individuele begeleiding van de leerlingen waar hij/zij verantwoordelijk voor is. De mentor is op de hoogte van alles wat er rondom een leerling speelt en is het eerste aanspreekpunt voor de ouder(s)/verzorger(s).

De ondersteuners helpen op school met verzorgen, inhoudelijke, begeleidende, organisatorische en administratieve taken.
Voor vakinhoudelijke vragen zijn er voor de vakken Nederlands, Engels, Frans, Duits, rekenen, wiskunde, geschiedenis, aardrijkskunde, scheikunde, natuurkunde, biologie, economie en maatschappijleer minimaal een dagdeel per week vakdocenten aanwezig.

CvB

De Commissie voor Begeleiding is eindverantwoordelijk voor de pedagogische en didactische keuzes die gemaakt en opgesteld worden in het OPP. Schoolmaatschappelijk werk is aanwezig bij de CvB om, indien nodig, advies te geven.
De Commissie voor Begeleiding bestaat uit:
- Directeur
- Gedragswetenschapper
- Jeugdarts
- Intern begeleider
- School maatschappelijk werker

Gedragswetenschappers

Als er meer vragen zijn rondom het emotioneel welbevinden, gedrag of ontwikkeling van uw kind dan de mentor kan beantwoorden dan kan, indien dat nodig of wenselijk is, de gedragswetenschapper dit proces ondersteunen. Dit kan zijn door middel van een gesprek, observatie en/of onderzoek. De gedragswetenschapper kan deze behandeling of begeleiding soms zelf bieden of doorverwijzen naar andere hulpverleningsinstanties. Dit laatste vindt alleen plaats in overleg met ouders/leerling. Een onderzoek kan ook plaatsvinden in het kader van de uitstroom van de leerling. Dit onderzoek biedt actuele informatie van de leerling en is bedoeld voor de begeleiding na het vo op het gebied van werk, dagbesteding, en/of wonen.

Daarnaast heeft de gedragswetenschapper contacten met de externe hulpverlening, dit is noodzakelijk voor de ontwikkeling van de individuele leerling (één-kind-één-plan). De gedragswetenschapper draagt tevens mede zorg voor het opstellen en het evalueren van het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) en is betrokken bij het verzorgen van de noodzakelijke formulieren voor de toelaatbaarheidsverklaring van de leerlingen. Onze gedragswetenschappers hebben ook de taak van coördinator meldcode Veilig Thuis.

Intern begeleider

Wanneer er vragen zijn op het gebied van leerontwikkeling kunt u in eerste instantie terecht bij de mentor. Indien nodig kan/zal de intern begeleider meedenken en -kijken naar de leerontwikkeling van de leerling. Aanpassingen in leerroute(s) en leerdoelen worden in overleg met de ouders, leerling, mentor, gedragsdeskundige en intern begeleider besproken. Het besluit hierover wordt in de CvB genomen. De intern begeleider is ook betrokken bij de kwaliteitszorg en het OPP.

School maatschappelijk werker

Het opvoeden en begeleiden van jongeren met een fysieke of psychische aandoening kan voor de nodige vragen en problemen zorgen. Samen met ouders kan de schoolmaatschappelijk werker in kaart brengen wat er precies nodig is in het gezin om het evenwicht in stand te houden of te herstellen, als dit niet al extern georganiseerd is. School maatschappelijk werk kan ook ondersteuning bieden op praktisch gebied. Dat kan bijvoorbeeld gaan over onderwerpen als leerlingenvervoer, contact leggen met het wijkteam, vrijetijdsbesteding en wet- en regelgeving.

Decaan

De decaan ondersteunt de leerlingen bij de uitstroom naar vervolgonderwijs. Dit gaat in overleg met de mentor en ouder(s)/verzorger(s). De afspraken en acties worden tijdens het uitstroomoverleg vastgelegd. Deze trajecten leiden naar een zo passend mogelijk vervolgonderwijsplek voor alle leerlingen op ieder niveau.


Medisch team – Schoolarts en schoolverpleegkundige

Op onze school, met een grote diversiteit aan leerlingen, staat ook goede medische zorg centraal. Een belangrijk deel van de zorg is de verpleegkundige zorg: het begeleiden en ondersteunen van leerlingen die medische zorg nodig hebben. Deze zorg valt onder de verantwoording van de schoolarts en wordt geleverd door de schoolarts, schoolverpleegkundige en waar mogelijk door de leraarondersteuners. Op de school is een schoolarts en een verpleegkundige werkzaam. Onder hun verantwoording vindt de verpleegkundige zorg plaats. Wij vragen u alle medische veranderingen na bijvoorbeeld ziekenhuisopname, medicatiewijziging etc. aan de schoolarts of schoolverpleegkundige door te geven.
De schoolverpleegkundige is te bereiken via het secretariaat van de school en via de mail: verpleegkundigen@de-trappenberg.nl.

Samenwerken met Merem Medische Revalidatie

Onze school is samen met Merem Medische Revalidatie in één gebouw gehuisvest. Het revalidatieteam verzorgt de revalidatiebehandeling en onderwijsondersteunende activiteiten. In overleg met het revalidatiecentrum wordt jaarlijks voor iedere leerling met revalidatie het OnderwijsRevalidatiePlan (ORP) geformuleerd. Het ORP is het instrument om de afstemming tussen onderwijs en revalidatie te bereiken. Therapieën worden gegeven onder schooltijd, hierover vindt afstemming plaats tussen school en Merem.